venema.reismee.nl

Rampendag

Vandaag staat bij ons te boek als rampendag.

Het is weer ontzettend warm en toen we nog een ijsje hadden gegeten wilden we weggaan om buitenuit te gaan zwemmen. We hadden afgesproken om naar Platerias terug te gaan, dat is niet zo ver (het waaide weer niet) en de kinderen kunnen daar lekker zwemmen.

De motor aangezet en de mooring lijn losgegooid zodat die naar de bodem kon zinken toen de motor afsloeg! Alarm. Nog een keer gestart, maar hij starte niet. (je hoorde wel iets) Accu nagekeken, toen kwamen we tot de conclusie dat de mooringlijn misschien in de schroef was gegaan (hij kan nl. niet stationair draaien). Ja dus!

We hadden nooit naar die man moeten luisteren, we hebben ook nog 5 euro havengeld moeten betalen vanochtend, maar of hij echt de havenmeester was?

Pieter Jan maar te water met snorkelmasker en zakmes. Na een ongeveer een uur snijden was hij moe en zat er nog een stukje vast. Gelukkig kwam er net een groep duikers terug en hebben we hun hulp ingeroepen. Voor 50 euro wilden ze wel helpen. Jammer maar dat is niet anders. De duiker is ongeveer 10 minuten nog bezig geweest en toen kwam hij weer boven en zei dat alles oke was. Motor gestart en snel weggevaren. Geen probleem meer gehad. Bij aankomst wel gecontroleerd of er geen water binnen is gekomen.

Snel naar het strand gegaan en gezwommen. De haven was erg vol en druk, maar later bleek dat het de thuisbasis is van een engelse vloot en morgen is de wisseldag. Snel wegwezen dus.

SMS gehad van Irene en Arjan waar we hun morgen weer zullen treffen.

Afscheid van de groep

Vandaag gaat het meerendeel weer terug naar de haven omdat hun vakantie erop zit.

Wij gaan met 4 boten 2 weken en mogen alleen doorvaren en zien de anderen zondag weer.

Wij besluiten met Sjaak en Max van 11 jaar en Quinten van 8 jaarop te trekken, dat is wel zo leuk voor de kinderen.

Omdat er niet veel wind staat besluiten we naar Mourtos te gaan, niet zo ver varen en lekker zwemmen in een nieuwe plaats.

We zien elkaar daar weer.

We proberen nog een stukje te zeilen, maar de wind laat het (alweer) afweten.

In Mourtos aangekomen zoeken we een plekje. Er staat een man op de kade te roepen en te wijzen waar we willen aanleggen. Mooring schreeuwt hij, maar ik sta al klaar met het vooranker. Hij blijft maar roepen en dus varen we maar naar de kade zonder vooranker. Hij zegt dat er een lange lijn onder water klaarligt die we naar voren kunnen trekken en vast kunnen maken. Wij krijgen de lijn bijna niet binnen en hij staat erg strak. Wij denken dat de lijn te kort is, maar we liggen en het is ontzettend warm. Prima zo.

Pieter Jan gaat met de kinderen in het bijbootje een stukje varen om bij een strandje te zwemmen, ook Sjaak en de kinderen gaan mee. Petra blijft aan boord om wat te lezen. Het is erg warm en later blijkt dat het rond de veertig! graden is.

Afspoelen (afkoelen) onder de buiten douche en op zoek naar een restaurantje. Oh ja Pieter Jan had zijn slippers op het strandje laten liggen, toen hij ze later ging zoeken waren ze mooi weg! Dus maar nieuwe gekocht.

Heerlijk gegeten bij een pizzeria waar de pizza's in een steenover klaargemaakt werden. Ook heerlijk ijs gegeten. Voor het eerst vroeg gegeten (20.00 uur) en vroeg in bed (22.30 uur).

Heerlijk rustig zo op ons zelf.

BBQ op het strand

Stuk naar het noorden gevaren, net boven Igoumenitsa, naar een prachtige baai met zandstrand. We konden zo het strand opvaren met een achteranker uit. Heerlijk gezwommen en de kinderen hebben nog met zijn allen op een banaan achter een speedboot gezeten. β€˜avonds hadden ze een BBQ georganiseerd, helaas zonder vis, maar wel met heerlijke salades en natuurlijk feta en tzaziki. We waren al gewaarschuwd voor de muggen welke na zonsondergang zouden komen, maar het was echt vreselijk! We hadden al lange broeken aan en goed ingesmeerd met anti muggen spul, maar ze hebben Myrthe en Petra gewoon door de broek heen op de billen geprikt. Myrthe heeft zelfs ook nog10 flinke bulten op de rug. Gelukkig hadden we muggengaas meegenomen en konden we een aantal raampjes van de boot afplakken zodat we niet alles dicht hoefden te doen.

Heerlijk zeilwindje

Om Paxos heen gevaren en mooie grotten gezien en helderblauw water. Om de beurt met het bijbootje naar de grot gevaren.

Heerlijke wind gehad.

Petra heeft haar teen gekneusd door op blote voeten te lopen (eigen schuld dus), omdat het best wel hard waaide en de boot scheef lag. Ze ging naar binnen om drinken voor iedereen te halen en stootte tegen en bank!

Overnacht in Lakka, in het noorden van Paxos. Een heel erg blauwe baai. Het water licht op wanneer je aan komt varen. Eerste wilden we nog in de blauwe baai zwemmen, maar na 5x tevergeefs geprobeerd te ankeren (op zandgrond) hebben we het maar opgegeven en hebben we even snel gezwommen en zijn toen de baai verder ingevaren voor de nacht. Allemaal naast elkaar gelegen voor anker met een lange lijn naar de wal. Naast ons lag een motorbootje welke de hele tijd helaas zijn motor aanhad, omdat de stroom bijna op was. Toen de eigenaar hoorde dat wij weer aan boord kwamen 's avonds zette hij de motor uit, maar 's ochtends werden we weer wakker gemaakt om 08.30 uur door de motor...Hij zal wel airco hebben of zo. Leuk plaatsje en een heerlijke ijszaak.

Naar Paxos

Oversteek gemaakt naar het andere eiland Paxos.

Bijna geen wind in het begin, aan het einde van de rit kwam er een redelijk briesje en toch nog leuk kunnen zeilen.

We hebben gelegen in Mongonisi, aan een prive eiland, de baai lag helemaal verscholen om de hoek, waardoor er vanwege de lichte binnenkomende wind en de golveneen diesel lucht hing en er diesel dreef op het water. Na het zwemmen dus goed afgespoeld onder de buitendouche.

's Avonds was er een optreden van traditionele dansen op griekse muziek en natuurlijk moest iedereen mee doen. Het was de moderne versie zonder traditionele kleding, maar wel erg leuk om te zien.

We lagen allemaal naast elkaar met de achterkant naar de wal, maar omdat dat erg ondiep was, moesten we door het bijbootje klimmen om op de wal te komen.

Hele dag zeilen

Om 10.00 uur briefing. Vandaag moesten we een lang stuk afleggen naar Platerias, omdat de schippersdoor naar Paxos willen.

Bij het wegvaren en het ophalen van het anker blijkt dat ons anker om het anker van de buren zit. Gelukkig is er hulp van het OCC team en tillen ze het anker eroverheen, wat een luxe! Ook het anker hoeven we zelf niet op te halen, dit gaat elektrisch! Wow!

Helaas staat er bijna geen wind, waardoor het vanwege de lange afstand flink motoren is.Omdat we daar niet voor gekomen zijn hebben we halverwege toch de zeilen maar opgezet, helaas kwamen we bijna niet vooruit en het grootzeil maar weer naar beneden gedaan. Om 16.30 kwam er toch een aardig windje en konden we op de fok toch het laatste stuk nog lekker zeilen. Om circa 18.00 uur kwamen we in de haven aan.

Voor het eerst weer eens heerlijk kunnen douchen (er waren er maar 2), gelukkig hebben we wel een buitendouche.

Het team van OCC bestaat uit Arjan en Irene, Thomas en Britt. De dames begeleiden de flottieljeschepen en varen op een eigen schip mee (het moederschip), Arjan en Thomas zijn ingehuurde schippers op 2 anders zeilboten, deze mensen hebben (nog) geen zeilervaring.

De groep is erg leuk, met verschillende mensen.

Morgenkomen er nog1 boot bij: een nederlands gezin met 4 kinderen.

De kinderen hadden vandaag geluk: erwas pizza!

Ik heb ook nog belooft pannekoeken te bakken, want we hebben pannekoekmeel meegenomen, maar dat doen we wel als de groep van 1 week terug gaat, wij gaan sowieso met 3 boten 2 weken.

Eerste zeildag

Redelijk goed geslapen ondanks de warmte, zo nu en dan een licht briesje en het koelt best wel af.

Om 10.00 uur was de briefing en hebben we met iedereen kennisgemaakt.

4 Nederlandse gezinnen en 3 Belgische gezinnen (leuke wedstrijd!?!) waaronder 9 kinderen. Erg leuk!

Met een klein beetje wind naar Ayos Stefanos gevaren (tegenover Albanie). Eerst waaide het een klein beetje (ongeveer windkracht 2), daarna viel de wind weg en hebben we een stuk gemotord en het laatste stuk weer kunnen zeilen met een mooie windkracht 3. In een mooie baai gingen we allemaal naast elkaar voor anker liggen. De aanleg ging nog niet perfect en we kregen een nieuwe kans want het anker pakte niet. Dit keer ging het al ietsje beter. Heerlijk gezwommen in de baai, het zeewater is ongeveer 30 graden.

Om 20.00 uur gingen we met zijn allen eten. Alle kinderen zaten met zijn allen aan een aparte tafel. Het was nog erg warm. Heerlijk gegeten, maar een beetje laat (22.00 uur) en niet iedereen kreeg tegelijk zijn eten. Om 22.30 uur hebben wij de koffie overgeslagen en zijn wij samen met Jack, Quinten en Max (de buren van de lichten) terug naar de boot gevaren, we lagen nl. voor anker. Lekkere koele nacht gehad, maar wel vochtig.

Vertrek naar Griekenland

Na een korte onrustige nacht (er speelde een bandje in het centrum en dat was duidelijk bij ons te horen en het was een warme nacht) ging om 02.45 uur de wekker. De kinderen wakker gemaakt en toen iedereen aangekleed was naar Schiphol vertrokken. Om 04.00 uur kwamen we aan bij de parkeergarage alwaar we bijna een half uur op de shuttle moesten wachten. Op aanraden vanPieter Jan zijn ouders haddenwe bij Budget Parking geboekt; lekker goedkoop, bewaakt parkeren en op slechts 5 minuten rijden van de luchthaven.Het zag er alleen niet erg betrouwbaar uiit, maar ja, wat moet je om 04.00 uur 's nachts? Om 04.45 uur waren we uiteindelijk op de luchthaven, snel ingecheckt en ons gehaast naar de Gate (net op tijd). Weer geen tijd om even te shoppen.

Vanwege de drukte vertrok het vliegtuig uiteindleijk met een half uur vertraging om 06.30 uur. We konden tegen betaling iets te eten en te drinken krijgen (laat het niet gekker worden bij Transavia). Het vliegtuig zat ook proppie vol: wij zaten met onze knieΓ«n tegen de voorstoelen, als het had gekund hadden ze er nog een rij stoelen ingezet! Mooie zonsopgang en een prachtig plaatje van de Kagerplassen en Flevoland gezien.

Na een goede vlucht en een leuke film (We bought a Zoo), kwamen we om 09.30 uur aan op Corfou (+ een uur tijdsverschil met Nederland). Nadat we de bagage opgehaald hadden werden we door de taxi naar de marina gebracht. Helaas was de boot nog niet beschikbaar, maar dat wisten we van tevoren. Gelukkig konden we onze bagage op het kantoor droppen en hebben we in het zwembad en in de schaduw verkoeling gezocht.

Om 15.00 uur konden we aan boord gaan en nadat we de bagage opgeruimd hadden hebben we boodschappen gedaan. De supermarkt lag om de hoek en daarom hebben we heel veel flessen water en ander drinken ingeslagen. Is ook wel nodig met die warmte hier.

Redelijk vroeg gegeten en allemaal gaan slapen want we hadden een lange dag gehad.

Helaas dachten onze buren daar anders over: die kwamen net aan en waren nog nooit op een boot geweest. Alle lampen werden met veel uitleg geprobeerd en daardoor lagen wij vol in de schijnwerpers. Ach dat kun je zo hebben!